logo

Ekologiczne paliwo przyszłości zasili gdyńskie autobusy. Grupa LOTOS podpisała list intencyjny z Gminą Miasta Gdyni, który zakłada realizację dostaw wodoru do napędu autobusów z ogniwami paliwowymi. LOTOS planuje budowę instalacji oczyszczania oraz stację dystrybucji i tankowania wodoru w Gdańsku.

Ogólne

Ekologiczne paliwo przyszłości zasili gdyńskie autobusy. 3 kwietnia br. Grupa LOTOS podpisała list intencyjny z Gminą Miasta Gdyni, który zakłada realizację dostaw wodoru do napędu autobusów z ogniwami paliwowymi. LOTOS planuje budowę instalacji oczyszczania oraz stację dystrybucji i tankowania wodoru w Gdańsku.

List podpisał Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni i Mateusz A. Bonca, p.o. prezesa zarządu Grupy LOTOS S.A.

– Ekologiczny, niskoemisyjny transport to od lat nasza wizytówka – mówi Wojciech Szczurek. – Osiągnięte sukcesy to jednak dla nas za mało, chcemy się dalej rozwijać. Niebawem będziemy testować autobusy bezemisyjne z innowacyjnym napędem elektrycznym na wymienne ogniwa wodorowe. Technologie przyszłości, z wykorzystaniem jako paliwa właśnie wodoru, będą też tematem odbywającej się w czerwcu w Gdyni konferencji. Pierwszej w Polsce poświęconej tej tematyce. Liczymy, że współpraca z Grupą LOTOS umożliwi nam szersze wykorzystanie innowacyjnych rozwiązań w transporcie, tak ważnych dla gdyńskiej jakości życia. Wdrożenie tej innowacyjnej technologii będzie miało niebagatelny wpływ na środowisko naturalne i szeroko rozumiane bezpieczeństwo.

Wodór będąc najpowszechniejszym pierwiastkiem jest jednocześnie jedną z kluczowych substancji wykorzystywanych w nowoczesnym przemyśle rafineryjnym i petrochemicznym. Gdańska rafineria Grupy LOTOS obecnie produkuje go około 13 t/h, a po zakończeniu budowy Projektu EFRA będzie to ponad 16,5 t/h.

– Projekty innowacyjne takie jak ten to dla nas istotny element realizowanej przez firmę strategii – podkreśla Mateusz A. Bonca. – Inwestujemy w nowoczesne technologie i współpracujemy z organizacjami, które mówią tym samym językiem co my. Tak właśnie jest z Gdynią. Rozpoczynamy wspólny projekt, który jest unikalny również w skali europejskiej.

Autobus wodorowy zużywa w ciągu roku taką ilość wodoru jaką instalacje Grupy LOTOS produkują w ciągu godziny. Jeśli Gdynia zdecydowałaby się na wymianę wszystkich 92 autobusów na pojazdy wodorowe, wówczas konsumowałyby one ilość wodoru równoważną 3,5 dnia pracy instalacji wodorowych rafinerii, czyli około 1% produkcjiWodór dla ogniw  musi mieć  niemal doskonałą czystość 99,999% (czyli tzw. pięć dziewiątek). Dlatego LOTOS planuje budowę instalacji oczyszczania oraz stację dystrybucji i tankowania wodoru w Gdańsku.

Wytwórnia wodoru - HGUWytwórnia wodoru HGU

Najbardziej zaawansowane w pracach nad wykorzystaniem wodoru w transporcie są spółki transportu miejskiego. Urząd w Gdyni ma zamiar stworzyć park autobusów zasilanych wodorem. Autobusy z ogniwami paliwowymi coraz częściej pojawiają się na ulicach Europy, m.in. w Londynie, Oslo, Mediolanie, Berlinie, Kolonii czy Hamburgu. 

Autobusy zasilane ogniwami paliwowymi mają wiele zalet, nie emitują żadnych zanieczyszczeń i zapewniają duży komfort jazdy dzięki cichej pracy silnika. W Polsce jest obecnie trzech producentów autobusów napędzanych wodorem. Dlatego wdrożenie takiego programu w Polsce może stać się silnym bodźcem dla rozwoju naszej gospodarki.

– Grupa LOTOS prowadzi kilka projektów badawczo-rozwojowych związanych z rozwojem technologii oraz zastosowaniem wodoru – podkreśla Jarosław Kawula, wiceprezes zarządu Grupy LOTOS S.A. ds. produkcji i handlu. – W ubiegłym roku z inicjatywy Grupy LOTOS powstał Klaster Technologii Wodorowych i Czystych Technologii Energetycznych, którego misją jest inicjowanie działań na rzecz zwiększenia znaczenia technologii wodorowych. Innym znaczącym przedsięwzięciem jest właśnie projekt HESTOR, realizowany w rafinerii od 2015 r. W ramach tego projektu Grupa LOTOS wraz z partnerami naukowymi i przemysłowymi, pracowała nad technologią magazynowania energii w postaci wodoru i wykorzystania go m.in. w procesach rafineryjnych.

***

LOTOS to polska grupa kapitałowa, której działalność ma strategiczne znaczenie dla krajowego i europejskiego bezpieczeństwa w sektorze energii oraz polskiej gospodarki. LOTOS wydobywa gaz ziemny i ropę naftową w Polsce, Norwegii oraz na Litwie. Należy do niego, zlokalizowana w Gdańsku, jedna z najnowocześniejszych europejskich rafinerii, gdzie surowiec przerabiany jest głównie na wysokiej jakości paliwa, w tym paliwa premium – LOTOS Dynamic.

LOTOS to także sieć blisko 500 stacji paliw, dogodnie zlokalizowanych przy autostradach i drogach ekspresowych, we wszystkich aglomeracjach i wielu miejscowościach na terenie całego kraju. LOTOS, jako sprzedawca detaliczny i hurtowy, zaopatruje w paliwa blisko 1/3 polskiego rynku. Zajmuje też pozycję drugiego spedytora kolejowego w kraju. LOTOS to także czołowy producent asfaltów drogowych, olejów silnikowych oraz smarów do samochodów, samolotów, pociągów, statków, a nawet pojazdów techniki wojskowej.

Biuro Komunikacji, Grupa LOTOS S.A., ul. Elbląska 135, 80-718 Gdańsk, tel.58 308 87 31, 58 308 83 88, 58 308 83 55, e-mail: media@grupalotos.pl

Udostępnij