Ład Korporacyjny (ang. Corporate Governance) to z jednej strony zbiór etycznych zachowań w działalności gospodarczej, z drugiej zaś regulacje zmierzające do zapewnienia równowagi pomiędzy interesami wszystkich podmiotów rynku kapitałowego zaangażowanych w funkcjonowanie spółek.
Tzw. Dobre Praktyki są normami związanymi z utrwaleniem dobrych obyczajów korporacyjnych i dostosowaniem systemu nadzoru korporacyjnego do standardów Unii Europejskiej.
Zasady Ładu Korporacyjnego w Grupie LOTOS S.A.
Grupa LOTOS S.A. dba o to, aby relacje z inwestorami budować w sposób partnerski i satysfakcjonujący dla obu stron. Podstawowe cele realizacji zasad Ładu Korporacyjnego w Grupie LOTOS S.A. to:
- przejrzystość jej działania jako spółki giełdowej,
- zaufanie w relacjach z Interesariuszami,
- otwartość i konsekwentne budowanie wartości spółki dla Akcjonariuszy.
Od debiutu giełdowego w czerwcu 2005 roku Grupa LOTOS S.A. przestrzegała większości zaleceń skodyfikowanych w dokumencie „Dobre praktyki w spółkach publicznych”, a od początku 2008 r. realizowała „Dobre Praktyki Spółek Notowanych na GPW”, zmienione Uchwałą Rady Giełdy z dnia 19 października 2011 roku. Począwszy od 1 stycznia 2016 r. Spółka realizuje znowelizowany zbiór Dobrych Praktyk Spółek Notowanych na GPW 2016:
Dobre Praktyki Spółek Notowanych 2016
Zgodnie z nowymi zasadami informowania spółka raportuje wówczas, gdy nastąpi naruszenie którejś z zasad w sposób incydentalny lub trwały. Raporty są publikowane analogicznie jak raporty bieżące i umieszczane w dwóch wersjach językowych w internetowym serwisie relacji inwestorskich Spółki.
Raporty Ładu korporacyjnego
Raporty przekazane na podstawie §29 ust.3 Regulamin Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie:
Ponadto równolegle z raportami rocznymi Grupa LOTOS S.A. publikuje raporty o stosowaniu zasad Ładu Korporacyjnego.
Historia Dobrych Praktyk w Polsce
W końcu lat 90-tych XX wieku inspiracją dla stworzenia zasad Ładu Korporacyjnego w Polsce były kodeksy bardziej doświadczonych zachodnich rynków kapitałowych oraz konsultacje środowisk związanych z rodzimym rynkiem kapitałowym, prawników, ekonomistów.
W 2001 roku Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie powołała w tym celu "Komitet Dobrych Praktyk".
Jesienią 2002 roku pierwsze podstawowe zasady etyki biznesowej zebrano w inkorporowanym przez warszawską GPW dokumencie pt. "Dobre praktyki w spółkach publicznych". Zbiór obejmował dobre praktyki Walnych Zgromadzeń, Rad Nadzorczych, Zarządu, a także dobre praktyki w zakresie relacji z osobami i instytucjami zewnętrznymi.
Następnie w latach 2005 - 2007 za obowiązujący przewodnik po zasadach Ładu Korporacyjnego dla firm, które pragnęły długotrwale budować solidne relacje z akcjonariuszami uznano zmodyfikowany w toku praktyki, dyskusji i zaleceń Komisji Europejskiej, dokument pt. "Dobre praktyki w spółkach publicznych 2005".
Uchwałą Rady Giełdy z dnia 4 lipca 2007 roku przyjęto nowelę pt. „Dobre Praktyki Spółek Notowanych na GPW”, która weszła w życie w dniu 1 stycznia 2008 roku. Kolejną nowelę przyjęto Uchwałą Rady Giełdy z dnia 19 maja 2010 roku.
Od dnia 1 stycznia 2012 roku do 31 grudnia 2015 roku obowiązywał zatwierdzony przez GPW w dniu 19 października 2011 r. zbiór Dobrych Praktyk Spółek Notowanych na GPW.
Z dniem 1 stycznia 2016 roku w życie weszła nowela zbioru Dobrych Praktyk Spółek Notowanych na GPW 2016.