W celu umożliwienia oceny wpływu zmian cen surowców i produktów na światowych rynkach na zyskowność rafinerii Grupa LOTOS S.A. publikuje modelową marżę rafineryjną i udostępnia model jej kalkulacji.
Marża modelowa Grupy LOTOS S.A. w ujęciu miesięcznym
Rafineria Grupy LOTOS w cyklach tygodniowych optymalizuje dobór mediów do procesów przerobowych w odniesieniu do warunków cenowych na rynku surowców i produktów naftowych, silnie ograniczając zastosowanie gazu ziemnego w środowisku wysokich jego cen. W trakcie 4 kw. 2021 roku ograniczanie przez Spółkę wolumenu zużycia gazu ziemnego wynikające bezpośrednio ze wzrostu notowań surowca wynosiło nawet do 70%.
Model marży służy przedstawieniu jedynie hipotetycznej zyskowności rafinerii, działającej w ramach określonej konfiguracji technologicznej, opartej na notowaniach rynku Europy Północno-Zachodniej publikowanych przez Refinitiv.
W konsekwencji wartości prezentowanej marży modelowej nie są tożsame z rzeczywistymi wartościami marży rafineryjnej uzyskiwanymi w podlegającej sezonowości i optymalizacji pracy rafinerii Grupy LOTOS S.A.
Metodyka kalkulacji marży modelowej przedstawia się następująco:
- marża modelowa obliczana jest dla struktury uzysków wynikającej z uśrednionego scenariusza typowej pracy rafinerii Grupy LOTOS S.A. (z pominięciem sezonowości rocznej);
- założono przerób roczny wynikający z 94% wykorzystania mocy wytwórczych instalacji destylacyjnych;
- założono, że całość wsadu stanowi ropa typu Ural, której wartość ustalana jest jako suma notowania Dated Brent i spreadu Ural/Brent;
- do kalkulacji marży przyjęto uproszczoną strukturę uzysków, której przypisano następujące indeksy cenowe (ang. ticker):
- 23% benzyna (w tym ksyleny, reformat, benzyna surowa) – Gasoline Premium Unleaded, ticker: PU-10PP-ARA,
- 63% olej napędowy (w tym paliwo lotnicze, lekki olej opałowy, bazy olejowe) – Diesel, ticker: ULSD10-C-NEW
- 8% ciężki olej opałowy (w tym: asfalt, koks naftowy) – Fuel Oil 3,5%, ticker: HFO-ARA
- 6% wsadu stanowi zużycie własne rafinerii;
- kalkulację pomniejszono o szacowany koszt zużycia gazu ziemnego, który jest podstawowym paliwem używanym do procesów produkcyjnychna przerobioną baryłkę ropy naftowej – obliczany jako iloczyn współczynnika 0,1 oraz notowań indeksu gazu ziemnego z rynku dnia następnego (RDNg) na Towarowej Giełdzie Energii (indeks TGEgasDA) przeliczonego na koszt w USD za MWh.
Matematycznie wyrażony wzór na marżę modelową Grupy LOTOS S.A.:
|
Prezentowany model operuje na uproszczonych założeniach, tj.:
- agreguje uzyski do trzech podstawowych grup produktów,
- nie uwzględnia różnic w cenach osiąganych przez Grupę LOTOS S.A. poprzez sprzedaż produktów na różnych geograficznych rynkach zbytu, w tym na rynku krajowym (realizowane premie i dyskonta do benchmarku),
- pomija wykorzystywanie różnych gatunków ropy naftowej będących wsadem dla rafinerii.