Nasz serwis używa plików cookie do prawidłowego działania strony. Jeśli nie wyrażasz na to zgody, możesz wyłączyć obsługę plików cookie w ustawieniach przeglądarki internetowej.
Close

LOTOS

Header

LOTOS Conference Call - 15.12.2016 - Strategy 2017 - 2022


mp3 LOTOS Conference Call - 15.12.2016 - Strategy 2017 - 2022
pdf Stabilizacja i bezpieczny rozwój. Strategia Grupy LOTOS S.A. na lata 2017 - 2022 PL

„Stabilizacja i bezpieczny rozwój” – realizacja w dwóch horyzontach czasowych.

Lata 2017 - 2018; etap pierwszy:

  1. stabilizacja przepływów pieniężnych,
  2. redukcja zadłużenia,
  3. kontynuacja rozpoczętych projektów inwestycyjnych.


Lata 2019 - 2022; etap drugi:

  1. nowy program inwestycyjny oparty o najlepsze (najbardziej rentowne) projekty z portfela projektów rozwojowych,
  2. założenia oraz konkretne projekty tego programu zostaną zaprezentowane w 2018 roku,
  3. nowy program inwestycyjny zostanie sfinansowany w oparciu o środki finansowe pozyskane ze zrealizowanych projektów, a także m.in. dzięki dyscyplinie kosztowej i programowi oszczędnościowemu.


Koncern dąży do osiągnięcia pozycji:

  • optymalnie zintegrowanego pionowo producenta paliw i produktów chemicznych wysokiej jakości,
  • dostawcy wyspecjalizowanych usług logistycznych i serwisowych, oraz
  • lidera wdrożeń innowacji w obrębie podstawowej działalności

celem zapewnienia stabilnego wzrostu wartości Grupy LOTOS dla akcjonariuszy i wsparcia bezpieczeństwa energetycznego kraju.

Grupa LOTOS zidentyfikowała pięć celów strategicznych, tj:

  1. Efektywne wykorzystanie koncesji wydobywczych, dalsza technologiczna optymalizacja rafinerii, wprowadzenie nowych produktów i paliw alternatywnych oraz dbałość o standardy jakości,
  2. Sukcesywne i powtarzalne obniżanie kosztów działalności oraz optymalizacja marży w całym łańcuchu wartości,
  3. Gotowość do rozwoju i wdrażania innowacji dzięki dedykowanemu funduszowi, nowoczesny model współpracy z ośrodkami naukowymi oraz kreatywne zaangażowanie pracowników
  4. Elastyczność w reagowaniu na pojawiające się ryzyka, które LOTOS postrzega przez pryzmat szans biznesowych,
  5. Większa odpowiedzialność za szeroko rozumiane bezpieczeństwo otoczenia w zgodzie z polityką gospodarczą, środowiskową i energetyczną Polski (dywersyfikacja dostaw surowców i paliw, BHP, cyberbezpieczeństwo, odpowiedzialność społeczna).

W okresie realizacji niniejszej Strategii Zarząd Spółki będzie dążył do uzyskania i utrzymywania zdolności dywidendowej Grupy LOTOS S.A.

Kluczowe parametry Strategii Grupy LOTOS S.A. na lata 2017 - 2022 to:

  1. podwojenie średniorocznego wyniku EBITDA LIFO w latach 2019 – 2022 do poziomu ok. 4 mld PLN,
  2. obniżenie współczynnika zadłużenia: dług netto/EBITDA LIFO do poziomu nie wyższego niż 1,5x,
  3. realizacja projektów inwestycyjnych na łączną kwotę 9,4 mld PLN w ciągu 6 lat,
  4. pozyskanie bazy rezerw ropy naftowej i gazu ziemnego 2P (pewne i prawdopodobne) na poziomie nie mniejszym niż 60 mln boe,
  5. osiągnięcie poziomu wydobycia węglowodorów na poziomie ok. 30 – 50 tys. boe/d (tzn. baryłek ekwiwalentu ropy naftowej na dzień wydobycia),
  6. zwiększenie sieci LOTOS do 550 stacji paliw,
  7. utrzymanie wskaźnika wypadkowości LTIF (tj. ang. Lost Time Injury Frequency) poniżej 3.


W obszarze wydobywczym
 Grupa LOTOS zoptymalizuje strukturę finansowania oraz będzie sukcesywnie budowała zdrowy i zbilansowany portfel aktywów na bazie znanych dziś projektów inwestycyjnych. Spółka zamierza zwiększyć zaangażowanie w zagospodarowanie złóż, uzupełniać portfel aktywów wydobywczych w oparciu o szanse rynkowe oraz ograniczać udział koncesji dotyczących złóż będących w dojrzałej fazie wydobycia, w całym portfelu aktywów.

W obszarze produkcji koncern zamierza utrzymać przewagę technologiczną w regionie Europy Centralnej i konkurować w dziedzinie innowacji. W pierwszym etapie Strategii Spółka zrealizuje program inwestycyjny EFRA. Spółka analizuje trzy potencjalne kierunki budowania dalszej przewagi konkurencyjnej w oparciu o rozwijane aktywa rafineryjne – więcej szczegółów przekażemy podczas prezentacji naszej Strategii.

W obszarze handlu detalicznego koncernplanuje zoptymalizować procesy obsługi klienta i sprzedaży, zrewitalizować program lojalnościowy oraz wprowadzić nowatorskie produkty i usługi. Spółka poprawi jakość usług i będzie dążyć do uzyskania pozycji lidera we wdrażaniu paliw nowej generacji (CNG, LNG, prąd elektryczny, wodór) w ramach projektu Lotos Energy Hub.

Innowacje

Grupa LOTOS będzie rozwijała nowe modele współpracy z jednostkami badawczymi i start-up’ami, tworząc wspólne agendy badawcze oraz fundusz na wdrożenia innowacyjnych rozwiązań."

Nakłady inwestycyjne na lata 2017-2022:

  • 2,0 mld PLN przeznaczone na projekty już realizowane,
  • 4,1 mld PLN zarezerwowane na projekty przygotowane lecz znajdujące się przed ostateczną decyzją inwestycyjną (głównie w segmencie wydobywczym),
  • 3,3 mld PLN planowane jako dodatkowe nakłady inwestycyjne po roku 2018 – na alternatywne projekty, których ostateczny wybór nastąpi w roku 2018 na podstawie parametrów ekonomicznych oraz rozwoju sytuacji rynkowej.

Szczegóły dotyczące planowanego programu nakładów inwestycyjnych wraz z głównymi założeniami makroekonomicznymi oraz kluczowymi założeniami dotyczącymi przyszłych marż dla najważniejszych produktów rafineryjnych zostaną zaprezentowane przez Zarząd Spółki podczas prezentacji Strategii.