W celu umożliwienia oceny wpływu zmian cen surowców i produktów na światowych rynkach na zyskowność rafinerii Grupa LOTOS S.A. („Spółka”) powraca do publikacji modelowej marży rafineryjnej i udostępnia zaktualizowany, dostosowany do nowej struktury uzysków produktów model kalkulacji marży, uwzględniający zwiększoną kompleksowość przerobu ropy naftowej na skutek realizacji Projektu Efektywnej Rafinacji („Projekt EFRA”), a także szeregu pomniejszych inwestycji poprawiających efektywność przerobu, w tym Węzła Odzysku Wodoru.
Nowa modelowa marża rafineryjna zastępuje poprzednią marżę, opublikowaną w dniu 27 czerwca 2016 roku raportem bieżącym nr 26/2016 (link: https://inwestor.lotos.pl/1185/p,194,i,910/raporty_i_dane/raporty_biezace/korekta_metodologii_kalkulacji_modelowej_marzy_rafineryjnej_grupy_lotos_sa). W związku z procesem uruchamiania instalacji Projektu EFRA i zmieniającą się strukturą produktów dotychczasowa modelowa marża rafineryjna przestała przedstawiać zyskowność rafinerii oraz odzwierciedlać strukturę uzysków, przez co jej publikacja została zawieszona w październiku 2019 roku.
Zaktualizowana metodyka kalkulacji marży modelowej przedstawia się następująco:
- marża modelowa obliczana jest dla struktury uzysków wynikającej z uśrednionego scenariusza typowej pracy rafinerii Grupy LOTOS S.A. (z pominięciem sezonowości rocznej);
- założono przerób roczny wynikający z 94% wykorzystania mocy wytwórczych instalacji destylacyjnych;
- założono, że całość wsadu stanowi ropa typu Ural, której wartość ustalana jest jako suma notowania Dated Brent i spreadu Ural/Brent;
- do kalkulacji marży przyjęto uproszczoną strukturę uzysków, której przypisano następujące indeksy cenowe (ang. ticker):
- 23% benzyna (w tym ksyleny, reformat, benzyna surowa) – Gasoline Premium Unleaded, ticker: PU-10PP-ARA,
- 63% olej napędowy (w tym paliwo lotnicze, lekki olej opałowy, bazy olejowe) – Diesel, ticker: ULSD10-C-NEW
- 8% ciężki olej opałowy (w tym: asfalt, koks naftowy) – Fuel Oil 3,5%, ticker: HFO-ARA
- 6% wsadu stanowi zużycie własne rafinerii;
- kalkulację pomniejszono o szacowany koszt zużycia gazu ziemnego, który jest podstawowym paliwem używanym do procesów produkcyjnychna przerobioną baryłkę ropy naftowej – obliczany jako iloczyn współczynnika 0,1 oraz notowań indeksu gazu ziemnego z rynku dnia następnego (RDNg) na Towarowej Giełdzie Energii (indeks TGEgasDA) przeliczonego na koszt w USD za MWh.
Matematycznie wyrażony wzór na marżę modelową Grupy LOTOS S.A.:
Modelowa marża rafineryjna [USD/baryłka] = przychody (produkty z 94% przerobionej ropy = 23% benzyna + 63% diesel + 8% ciężki olej opałowy) – koszty (100% przerobionej ropy naftowej + koszt zużycia gazu ziemnego)
Prezentowany model operuje na uproszczonych założeniach, tj.:
- agreguje uzyski do trzech podstawowych grup produktów,
- nie uwzględnia różnic w cenach osiąganych przez Grupę LOTOS S.A. poprzez sprzedaż produktów na różnych geograficznych rynkach zbytu, w tym na rynku krajowym (realizowane premie i dyskonta do benchmarku),
- pomija wykorzystywanie różnych gatunków ropy naftowej będących wsadem dla rafinerii,
Model marży służy przedstawieniu jedynie hipotetycznej zyskowności rafinerii, działającej w ramach określonej konfiguracji technologicznej, opartej na notowaniach rynku Europy północno - zachodniej publikowanych przez Refinitiv. W konsekwencji wartości prezentowanej marży modelowej nie są tożsame z rzeczywistymi wartościami marży rafineryjnej uzyskiwanymi w podlegającej sezonowości i optymalizacji pracy rafinerii Grupy LOTOS S.A.
Wartości modelowej marży rafineryjnej w ujęciu miesięcznym, kwartalnym, rocznym i dziennym
(tj. 5-dniowa średnia krocząca) publikowane będą na stronie relacji inwestorskich Spółki.
Podstawa prawna: Art. 17 ust. 1 MAR – informacje poufne.